INFORMACE
ZDRAVOTNÍ KOMUNIKAČNÍ KARTA
Ministerstvo zahraničních věcí a Ministerstvo zdravotnictví v rámci společného pilotního projektu připravilo tzv. komunikační zdravotní kartu. Uvedené karty by měly pomoci českým občanům v Turecké republice v případě zdravotních potíží či zranění pomoci komunikovat v případě nouze.
POZOR! Úkolem karet není nahradit plnohodnotného tlumočníka či zajistit komunikaci v případě chronických obtíží, ale pomoci jako nouzové řešení při záchraně zdraví a života v rozsahu pohotovostním, kdy není nablízku možnost jiným způsobem přetlumočit či komunikovat.
KONTROLA ÚDAJŮ V CESTOVNÍCH DOKLADECH
Před odletem na Vaši dovolenou si zkontrolujte platnost Vašeho cestovního dokladu dle podmínek vstupu do dané země, zejména pak cestujete-li do destinací níže.
Egypt: občan ČR musí být vybaven cestovním dokladem vydaným v ČR platným minimálně 6 měsíců po návratu z destinace.
Turecko: občan ČR musí být vybaven cestovním dokladem vydaným v ČR s platností minimálně 150 dnů od data vstupu na území Turecka. (Upozornění MZV ČR publikováno: 27.05.2019 / 09:30: "turecký zákon č. 6458 ve věci cizinců a mezinárodní ochrany uvádí dle čl. 7. odst. 1) písm. b), že (pozn.: volný překlad): „Cizinci, jimž bude odepřen vstup do Turecka, jsou tito (…) jejichž pas či cestovní dokument pozbyde platnost šedesát dnů před vypršením platnosti víza, vízové výjimky nebo povolení k pobytu“. Vzhledem k nejasnému výkladu, kdy není zřejmé, zdali se počítá šedesát dnů před předpokládaným ukončením pobytu bezvízových cizinců či v délce možného maximálního krátkodobého pobytu se doporučuje k vlastnímu uvážení, aby držitelé cestovních dokladů České republiky před vstupem na území Turecké republiky měli platnost cestovního pasu/dokladu v rozsahu 150 dnů (tj. maximální délka krátkodobého pobytu do 90 dnů a zmíněná odkladná lhůta 60 dnů"). Odkaz na informace pro cizince (Ministerstvo zahraniční Turecké republiky).
Tunisko: občan ČR musí být vybaven cestovním dokladem vydaným v ČR platným minimálně 3 měsíce po návratu z destinace.
Maroko: občan ČR musí být vybaven cestovním dokladem vydaným v ČR platným minimálně 3 měsíce od data vstupu na území Maroka.
Spojené Arabské Emiráty: občan ČR musí být vybaven cestovním dokladem vydaným v ČR platným minimálně 6 měsíců po návratu z destinace. Tzv. pas-blesk bez strojově čitelných údajů a bez nosiče biometrických prvků, který je vydáván s dobou platnosti na 6 měsíců, tudíž nelze pro cestu do SAE použít.
DOMINIKÁNSKÁ REPUBLIKA: Turistické karty budou v ceně letenek
Podle informací zveřejněných Národní radou pro daňové záležitosti Dominikánské republiky (Dirección General de Impuestos Internos de la República Dominicana) budou poplatky za tzv. turistické karty zakomponovány do cen letenek. Nová vyhláška začne platit ve středu 25. dubna 2018.
Vyhlášku upravuje dekret č. 08-2018 vydaný 5. dubna 2018 a č. 430-17 ze 4. prosince 2017.
Nová pravidla se vztahují na letenky zakoupené dne 25. dubna 2018 a následovně. Platby turistických karet budou v kompetenci leteckých společností, kterým nyní běží několikatýdenní lhůta na implementaci do systémů.
Letenky zakoupené v období před 25. dubnem 2018 s datem odletu po tomto datu turistickou kartu nezahrnují, pro vstup do země si ji turisté musí obstarat jako doposud.
Turistickou kartu (10 USD) definuje zákon č. 199-67:
„Turistická karta umožňuje vstup na území Dominikánské republiky za turistickými účely. … Turistou se rozumí osoba, která v zemi pobývá po časově omezenou dobu za účelem trávení volného času, odpočinku, ze zdravotních, náboženských, akademických či žurnalistických důvodů, nebo v případě účasti na konferencích a podobných aktivitách, s výjimkou lukrativních zájmů.“
Turistická karta je po vstupu do země platná po dobu 30 dní. Zakoupit ji lze online přes webové stránky: https://www.dgii.gov.do/Tturistaweb/, nebo po příletu na letišti v Dominikánské republice.
Více informací naleznete na webových stránkách: www.dgii.gov.do
Kontakt:
Ministerstvo cestovního ruchu / Národní turistický úřad Dominikánské republiky
Štěpánská 611/14, 110 00 Praha 1
Tel.: + 420 222 231 078
E-mail: prague@godominicanrepublic.com
OMÁN: Změna vyřizování vstupních víz dle nového nařízení Ománského sultanátu.
- Pro všechny přilétající turisty se vstupem do země počínaje 21.3.2018 včetně zavedl Omán změnu vyřizování vstupních víz – všechna víza musí klienti vyřídit přes webovou stránku https://evisa.rop.gov.om/. Tzn. nebude možné zakoupit víza až po příletu do destinace. Neexistují žádné výjimky.
- Systém https://evisa.rop.gov.om/ je pouze v angličtině, není v češtině.
- Zavedení elektronického víza před příletem do Ománu není důvodem pro bezplatné storno zájezdu.
- Klient si musí vyřídit víza před odletem do destinace. Opatření se vztahuje na všechny národnosti ze všech zemí světa mimo země GCC (Omán, SAE, Saudská Arabie, Katar a Kuwait).
- CKF doporučuje vyřizovat minimálně tři pracovní dny před odletem.
- Vízum by mělo být vyřízeno do 24 hod během pracovního týdne. Pozor, v Ománu jsou pracovní dny neděle až čtvrtek.
- Platba je možná pouze debetní platební kartou.
- Vízum je platné po dobu 6 měsíců od data obdržení víza a platí pro jeden vstup na dobu 30 dnů.
- Klient, který nebude mít platné vízum před odletem z ČR, nebude odbaven na let do Ománu.
- Klient musí mít vízum vytištěno a je nezbytné ho mít ho s sebou v papírové formě při odletu z ČR..
- Klienti již nebudou muset čekat na zakoupení víza na letišti ve frontách, což je velmi velká výhoda. Proces vstupu do země se tak výrazně zrychlí.
- Cena víza za vstup do země zůstává 20 OMR.
Pro vyřízení víza je potřeba:
- Fotokopie cestovní pasu platného minimálně 6 měsíců po návratu (soubor menší 500 KB)
- Fotokopie pasové fotografie - nejsou udány povinné rozměry (soubor menší 500 KB)
MALLORCA, MENORCA: Turistické taxy
Navýšení cen turistické taxy v destinaci Španělsko – Baleárské ostrovy, která se týká klientů cestujících do destinací Mallorka a Menorca.
Výše turistické taxy je stanovena španělskou vládou a závisí na oficiální kategorii ubytovacího zařízení (hotel, apartmán, aj.), ve kterém jsou klienti ubytováni:
Hotely kategorie 1*/2*/3*: 2,20 EUR/osoba/noc
Hotely kategorie 3*+/4*: 3,30 EUR/osoba/noc
Hotely kategorie 4*+/5*: 4,40 EUR/osoba/noc
Apartmány kategorie 1*/2*/3*: 2,20 EUR/osoba/noc
Apartmány kategorie 3*+: 3,30 EUR/osoba/noc
Apartmány kategorie 4*/4*+: 4.40 EUR/osoba/noc
Poplatek turistické taxy je povinný pro všechny osoby starší 16ti let, které navštíví Baleárské ostrovy. Nové ceny platí s okamžitou platností.
Turistická taxa bude vybírána v hotovosti v místě pobytu přímo v ubytovacích zařízeních.
GIBRALTAR
Z důvodu tzv. Brexitu se nyní objevují četné problémy ohledně vstupu na území Gibraltaru. Nově jsou na hranicích vyžadovány cestovní pasy. I kpřes skutečnost, že je Velká Británie stále členem EU a cestovní pasy běžně nejsou nutné, přesto je bohužel současná praxe taková, že bez cestovní pasu Vám nemusí být umožněn vstup na území Gibraltaru.
PŘEHLED NEJNOVĚJŠÍCH UPOZORNĚNÍ MINISTERSTVA ZAHRANICÍ ČR
Přehled aktuálních upozornění: http://www.mzv.cz/cestujeme
Varování před cestami - výčet států s hrozícím nebezpečím: http://www.mzv.cz/jnp/cz/cestujeme/varovani_pred_cestami/index.html
CHORVATSKO: Nový zákaz
V Chorvatsku plavky jen na pláži! Za bikiny u památek je nově stanovena vysoká pokuta. To je opatření, které nabádá turisty, kterým je cizí úcta ke kulturním památkám a sami nepřijdou na to, jak se vhodně na prohlídku obléci.
Promenádování v plavkách po historických centrech Chorvatska už bude minulost. Návštěvníci historických míst se setkají s novou cedulí, která upozorňuje na plavky. Jen v bikinách a s holým tělem se tedy už jen tak nikdo u památek neobjeví. Pokuta 70 EUR hrozí každému návštěvníkovi Chorvatska, který si u kulturních památek a v historických centrech zkrátka nedá pozor. Chorvati novým zákonem chtějí docílit vyčištění polonahých lidí z míst, kterým chtějí prokazovat určitou úctu. Do historických center měst podle nich nepatří lidé, kteří se převlékají na pěších zónách a na různých místech, případně opouští pláž v plavkách a prochází tak městem. Nové nařízení platí od sezony 2016. Pozor na to! Místní si nepochybně dají velký pozor a číhat zde budou na nové provinilce z řad turistů.
TURECKO: Bezpečnostní situace
V souvislosti s výjimečným stavem, který je v Turecku vyhlášen od poloviny roku 2016, Ministerstvo zahraničních věcí ČR doporučuje českým občanům:
Necestovat vůbec do jihovýchodní oblasti Turecka (v rámci tureckých hranic východně a jižně od pomyslné linie tvořené městy Osmaniye, Elazig, Erzurum, Kars). Zvážit nutnost cestování do Ankary, kam doporučujeme cestovat pouze v odůvodněných případech (například pracovní/obchodní cesty, studium). V případě cest do Istanbulu sledovat aktuální bezpečnostní situaci a doporučení GK Istanbul.
Při cestování a pobytu ve všech oblastech Turecka dbát maximální opatrnosti, zdržovat se pokud možno v prostorách hotelového komplexu a zásadně se vyhýbat všem shromážděním osob.
V souvislosti s trváním výjimečného stavu je třeba zachovávat obezřetnost a zejména dbát pokynů tureckých orgánů, být v kontaktu s cestovní kanceláří, která cestu zařizuje, a pravidelně sledovat média a jiné informační zdroje. Informujte také svou rodinu/své blízké o místě svého pobytu.
MZV ČR připomíná občanům nutnost mít při sobě bez výjimky vždy platný cestovní pas.
Pro aktuální informace dále doporučujeme sledovat webové stránky www.mzv.cz.
MZV ČR doporučuje všem cestovatelům registraci v systému DROZD (https://drozd.mzv.cz).
Nouzová linka Velvyslanectví ČR v Ankaře: 0090 532 375 13 87
Vedoucí konzulárního úseku Velvyslanectví ČR v Ankaře: 0090 532 244 45 26
Nouzová linka Generálního konzulátu ČR v Istanbulu: 0090 533 257 3880
Vedoucí konzulárního úseku Generálního konzulátu ČR v Istanbulu: 0090 542 513 0477
DOBROVOLNÁ REGISTRACE OBČANŮ ČESKÉ REPUBLIKY PŘI CESTÁCH DO ZAHRANICÍ - DROZD
Projekt umožňuje účinně organizovat pomoc českým občanům, kteří poskytnou na dobrovolném základě informace o svém plánovaném pobytu v zahraničí. Informace poskytuje cestovatel vyplněním jednoduchého formuláře složeného ze čtyř částí:
1. Informace o cestovateli
2. Údaje o pobytu v zahraničí
3. Informace o spolucestujících
4. Kontaktní osoba v ČR
Poskytnuté informace slouží Ministerstvu zahraničních věcí k poskytování rychlé pomoci občanům v nouzi a účinně organizovat pomoc v případě přírodních katastrof i sociálních nepokojů. Systém umožňuje rozesílání hromadných e-mailů a SMS všem zaregistrovaným osobám, které se v daném cizím státě nacházejí, a tím jim poskytovat důležité informace nebo je včas varovat před hrozícím nebezpečím.
Poskytnuté osobní údaje Ministerstvo zahraničních věcí ČR uchovává a využívá jen ke shora uvedeným účelům a po plánovaném ukončení cesty do zahraničí jsou z databáze automaticky vymazány.
Pokud cestujete do zahraničí s cestovní kanceláří, doporučujeme prověřit, zda vedoucí zájezdu též provedl registraci, aby nedocházelo k duplicitním záznamům.
ZAKÁZANÉ PŘEDMĚTY NA PALUBĚ LETADEL
Letecká přeprava se řídí přísnými bezpečnostními pravidly. Před svou cestou se proto informujte, které předměty jsou z přepravy vyloučeny. Podle platných mezinárodních předpisů nesmíte mít během přepravy u sebe ani v příručním zavazadle tyto zakázané předměty:
zbraně
střelivo
nože a všechny další předměty bodné a sečné povahy
hračky odpovídající skutečným útočným zbraním (např. pistole, granáty)
Z letecké přepravy jsou také vyloučeny telefony Samsung Galaxy Note 7. Nesmí být přepravovány v příručních ani v zapsaných zavazadlech, cestující je nesmí mít během letu ani u sebe. Látky nebezpečné povahy (výbušniny a střelivo, hořlaviny, žíraviny, stlačené plyny, jedy nebo toxické a infekční materiály, okysličující látky, radioaktivní materiál, magnetický materiál a ostatní nebezpečné zboží) lze přepravovat pouze jako zboží na letecký nákladní list za zvláštních přepravních podmínek.
S sebou do kabiny letadla smíte vzít pouze malá množství tekutin. Tekutiny musí být v malém balení do maximálního objemu 100 mililitrů. Všechna balení musí být umístěna v jednom průhledném uzavíratelném plastovém sáčku o maximálním obsahu 1 litr na osobu.
Tekutinami se rozumí:
voda a další nápoje, polévky, sirupy
krémy, pleťová mléka a oleje
parfémy
spreje
gely včetně šampónů a sprchových gelů
nádoby pod tlakem včetně pěny na holení, pěnových tužidel, dalších pěnových přípravků a deodorantů
pasty včetně zubní pasty
směsi tuhých a tekutých materiálů
všechny ostatní věci podobné konzistence
Dále si do kabiny můžete vzít:
Tekutiny určené k použití během cesty, jež jsou nutné pro léčebné účely nebo z důvodů zvláštního požadavku na stravování, včetně kojenecké výživy. V případě převozu zdravotní či kojenecké stravy je nutné, abyste nepřeváželi množství větší, než je nutné pro cestu. Pracovníkem bezpečnostní kontroly můžete být požádáni o kontrolu tekutiny ochutnávkou (např. kojenecká strava), či o předložení dokladu o jejím původu (např. v případě převozu insulinu jde o potvrzení od lékaře či recept na jméno cestujícího).
JAK CESTOVAT V LETADLE S DĚTMI
Cestování s dětmi v letadle má svá úskalí a pravidla. Proto doporučujeme pečlivou přípravu na cestu.
TIPY PRO KLIDNÝ LET S DÍTĚTEM
Je rozdíl, zda cestujete s dítětem do 2 let, nebo s dítětem od 2 do 12 let. Podmínky pro cestování se výrazně liší. Letecké společnosti jsou na malé cestovatele připraveny, nabízejí speciální tarify a služby, které se řídí věkem dítěte.
Pokud je to možné, vyberte si noční let. Je větší pravděpodobnost, že dítě usne.
O tom, že cestujete s dítětem, informujte cestovní kancelář nebo prodejce letenek při rezervaci.
Bude lepší, pokud budete sedět v první řadě nebo u okénka. V první řadě máte víc místa pro věci, které k péči o dítě potřebujete, u okénka se dítě může dívat ven.
Zapisování dětí do pasu rodičů je minulostí. Každé dítě potřebuje pas. I miminko.
Pokud cestujete s novorozencem nebo batoletem, nezapomeňte dudlík.
V letadle si můžete nechat ohřát vlastní stravu v kojenecké lahvi. Přeprava dětské stravy na palubě letadla se však řídí bezpečnostními pravidly a musíte počítat s tím, že při odbavení budete muset dát dítěti ochutnat.
Děti do 5 let musí cestovat v doprovodu dospělého.
CESTA LETADLEM S DÍTĚTEM DO 2 LET
Podmínky leteckých společností se mohou lišit, doporučujeme informace ověřit ještě těsně před odletem. Děti do 2 let mohou cestovat na klíně dospělých nebo na vlastním sedadle. Dítě na klíně většinou cestuje zdarma. Například u ČSA za dítě na klíně zpravidla zaplatíte pouze 10 % ceny z použitelného tarifu (pokud podmínky tarifu umožňují poskytnout slevu pro dítě do 2 let (infanta). Za dítě s vlastním sedadlem zaplatíte 67 % použitelného tarifu (pokud to podmínky tarifu umožňují).
Při vzletu, přistání a v době, kdy svítí nápis „Připoutejte se“, musí vaše dítě sedět na klíně a být připoutáno bezpečnostním pásem spolu s vámi. Nebo může sedět ve vlastní autosedačce certifikované pro použití v letadle (označena štítkem ECE R44/03, případně nápisem This restraint is certified for use in motor and aircraft). Pro bezpečné uchycení autosedačky nesmí její spodní část přesáhnout šířku 42 cm a hloubku 41 cm. Některé společnosti omezují počet dětí, které s vámi cestují. Například na linkách provozovaných Českými aeroliniemi můžete cestovat maximálně se dvěma dětmi mladšími dvou let, ale druhé dítě musí mít potvrzenou rezervaci místa a vlastní autosedačku. Můžete si autosedačku zdarma půjčit. Při letu mohou děti dostat speciální dětské menu, je třeba jej objednat při rezervaci letenky. V letadle si můžete také nechat ohřát vlastní stravu v kojenecké lahvi. Přeprava dětského jídla na palubě letadla se však řídí bezpečnostními pravidly a musíte počítat s tím, že při odbavení budete muset dát dítěti ochutnat.
KAM S KOČÁRKEM?
Pro dítě do dvou let můžete odbavit jedno zavazadlo. Kromě toho můžete odbavit skládací kočárek (přenosný koš, spací tašku nebo autosedačku). Kočárek je možné vzít až k letadlu, kde je letušky uloží do zavazadlového prostoru letadla, po příletu bude kočárek připraven při výstupu. Rodiny s dětmi mají obvykle přednost před ostatními cestujícími.
CESTA LETADLEM S DÍTĚTEM OD 2 DO 12 LET
Díte má svoje sedadlo a platí za letenku, někdy se slevou. Letecké společnosti nabízejí speciální dětské tarify. Děti v této věkové kategorii mají stejný nárok na přepravu zavazadla jako dospělí. Letušky se budou snažit vaše dítě zabavit, mají připraveny drobné dárky. Nespoléhejte se na to a vezměte i vy sami oblíbenou knížku nebo malou hru. Děti na palubě dostávají stejné jídlo jako dospělí, někdy mohou mít speciální občerstvení, tzv. children meal (bývá obvyklé, že se objednává při rezervaci letenky). V letadle sedí děti vedle rodičů.
JAK CESTUJÍ TĚHOTNÉ ŽENY
Do konce 34. týdne těhotenství můžete cestovat bez omezení, pokud nemáte zdravotní komplikace. Jestli máte problematické těhotenství, potvrdí to váš lékař či lékařka na předepsaném formuláři MEDIF. Pokud vaše těhotenství překročilo 34. týden, je třeba vždy předložit lékařské potvrzení. To nesmí být starší než 6 dní před nástupem na palubu.
DÍTĚ CESTUJE BEZ VÁS. JAK FUNGUJE SLUŽBA NEDOPROVÁZENÉ DÍTĚ?
I bez doprovodu se vaše děti dostanou tam, kam mají. Letušky a personál se o ně postará od vašeho předání až po převzetí v cíli. Služba Nedoprovázené dítě je určena pro věkovou kategorii 5–11 let. Děti do 5 let samy cestovat nesmějí. Jako nedoprovázené mohou cestovat i děti ve věku od 12 do 17 let. Za službu se platí a poplatek je většinou násobkem úseků letu. Dítě musí mít vlastní doklady – pas, víza (pokud jsou pro danou zemi požadována), případně zdravotní průkaz. Při odbavení dostane na krk speciální kartičku „Unaccompanied Minor“ (UM), kde je uvedeno číslo letu, jméno dítěte, jeho věk, jazyky, kterými je možno na dítě hovořit.